tisdag 9 september 2014

Sommarjobb

Sommartid blir det förskräckligt varmt i min ateljé. Redan i mitten av april ligger termometern på över 25 grader, och sen blir det bara varmare. Sommartid får man helt enkelt jobba annorstädes. Hemma tex.
Under sommaren har jag varit i Skåne och varvat semester med jobb - "jobba hemifrån"; mitt på vardagsrumsgolvet som en annan Pippi Långstrump. Att sitta i skräddarställning på golvet är riktigt trevligt, men har man tre ivriga och klåfingriga katter/assistenter blir arbetet onekligen lite mer komplicerat och tidskrävande.




Fingeravtryck och tassavtryck (det sistnämnda ingick inte riktigt i min vision).


Jag passade även på att leta upp en del gamla grejer som legat nerpackat. Som de här barnhänderna med tatuerade rävhuvuden på som jag gjorde i tvåan eller trean på Konstfack, sisådär 2002. Händerna hade legat i en uthuslänga och luktade möss. Att plåta dem utan att en katt eller två eller tre var med på bild gick som synes inte. 


Nu är det höst och rävhänderna har fått följa med tillbaka till stan och ligger nu på arbetsbordet i ateljén. Ibland är det intressant att återvända till sina "gamla" verk för att hitta kopplingar och inspiration till det man just nu arbetar med.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar